Olen parhaillaan Trentossa Italiassa ensimmäisessä
kansainvälisessä Anticipation konferenssissa. Konferenssi (5-7.11.2015) on
vetänyt puoleensa aika merkittävän määrän tukijoita eri tieteen- ja tutkimuksen aloilta. Papereita on hyväksytty
noin 250.
Kaikkien mielessä näyttää olevan kysymys siitä mitä
anticipation eli ennakointi tarkoittaa ja miten se suhtautuu ”perinteiseen”
tulevaisuuden tutkimukseen (FS future studies).
FS:n juuret ovat sodan jälkeisessä ajassa ja erityisen merkittävä oli
Rooman klubi ja sen raportti kasvun rajoista. Unesco Chair Roberto Poli
Trentosta piti ensimmäisen avainluennon ja hahmotteli ennakointitutkimusta ja
sen eroja perinteisestä tulevaisuuden tutkimuksesta.
Mitä antisipaatio on?
Hän aloitti komeasti ilmoittamalla, että emme ole 60 vuoteen
ymmärtäneet mitä FS on tekemässä ja olemme myös tulkinneet FS:ää väärin. Hän
asemoi kolmea erilaista tulevaisuusorientaatiota, jotka ovat forecast,
foresight ja anticipation.
Forecast on hyvin pitkälle tilastollisten menetelmien
perusteella tapahtuvaa trendien jatkuvuuden arviointia (aikasarjojen
jatkamista).
Foresight on mahdollisen tulevaisuuksien (esim. skenaarioiden)
analyyttistä tutkimista (exploration).
Forecast ei ole Foresightia.
Antisipaatio on
prosessi, joka käyttää tulevaisuutta nykyisyydessä. Siinä on kaksi osaa:
1) eteenpäin katsova prosessi ja 2) tämän prosessin tulosten hyödyntäminen
tämän päivän toiminnassa. Yksinkertaisten siinä yhdistetään tulevaisuuskuva
toimintaan. Roberto Poli kirjoittaa:
An anticipatory behavior is a behavior that ’uses’ the
future in its actual decision process.
Avainkäsitteeksi näyttää nousevan mallin käsite; malli ymmärrettynä
hyvin yleisenä käsitteenä tuntemuksista, uskomuksista ja ideoista aina
teorioihin ja matemaattisiin malleihin. Ennakoiva käyttäytyminen on
malli-perustaista.
Mallit voivat olla systeemille ulkoisia tai sisäisiä.
Sisäiset mallit ovat kiinnostavimpia, koska niissä malli on osa toimivaa
systeemiä oli se sitten eläin, ihminen, organisaatio tai yhteiskunta.
Antisipaatio-teorian (joka on vasta muotoutumassa) mukaan
ennakoiva käyttäytyminen on ihmiselle keskeisempää kuin reaktiivinen
käyttäytyminen. Antisipaatio-teoria näkee antisipaation tulevaisuuden
tutkimuksen uutena vaiheena tai paradigmana. Tämä asetelma johtaa korostamaan
antisipaation eroja perinteiseen tulevaisuuden tutkimukseen. Esimerkiksi
trendianalyysiin suhteudutaan aika kriittisesti. Trendit muuttuvat, jotkut
häviävät ja uusia tulee tilalle. Kehityksessä on aina yllätyksiä ja uutuuksia
ja siksi trendianalyysi on vaikeuksissa ja jopa harhaanjohtavaa.
Näkökulmatutkijan kuten minun on helppo yhtyä
antisipaatioteorian korostamaan näkökulmien muutoksiin: tarvitaan uusia tapoja
nähdä asioita. Tietäminen ja näkeminen noudattavat eri logiikkaa. Tietäminen on aina sidoksissa perustelemiseen
kun taas näkeminen on pikemminkin kyky löytää uusia näkökulmia.
Antisipaatio-teoriassa systeemin käsite on keskeisessä
asemassa. Teoria kritisoi perinteistä systeemi-ajattelua, jossa systeemit ovat
mekaanisia ja yksinkertaisia (”newtonilaisia”). Tosin von Bertalanffyni
lukeneena en aivan yhdy tähän tulkintaan. Joka tapauksessa antisipaatio liittyy
monimutkaisiin, kompleksisiin systeemeihin, joita parhaiten edustavat elävät
oliot.
Mekaaniset systeemit ovat elementtijoukkoja, joissa
kokonaisuus selittyy elementtien toiminnasta. Monimutkaiset systeemit ovat taas
emergenttejä kokonaisuuksia, jotka antavat komponenteille niiden funktion.
Tässä korostetaan siis holismina ja kokonaishamoa (Gestalt).
Antisipoivat systeemit kykenevät ohjamaana ja tuottamaan
itsensä. Niissä on sisäisiä takaisinkytkentöjä, feedbackiä. Mutta enemmänkin:
niillä on kyky reprodusoida osiaan ja funktioitaan. Näistä asioista on
kirjoittanut erityisesti Robert Rosen,
jonka pääteos on Anticipatory Systems
(1985). Tästä teemasta oli oma työpajansa, josta sanon kohta enemmän.
Suunnittelua vastaan
Perinteisen tieteen ydinongelmia on käsitellä kompleksisia
systeemeitä ikään kuin ne olisivat yksinkertaisia ja mekaanisia. Ja tämä
tuottaa suuria ongelmia, kuten toinen avainalustaja Riedel Miller Unescosta
korosti.
Sekä Poli että Miller käyttivät voimakasta ilmaisua
suunnittelusta: suunnittelu ’kolonialisoi’ tulevaisuuden. Suunnittelun ongelma
on Millerin mukaan ajautuminen
polkuriippuvuuksiin ja jatkuvuuden oletuksiin. Suunnittelu on
reaktiivista ja reformistista. Jos sen sijaan haemme uutta ja haluamme olla
luovia ja kekseliäitä, meidän tulee heittäytyä epäjatkuvuuksiin ja
improvisaatioon. Keskeiseksi kyvyksi nousee mielikuvitus.
Miller määrittelee antisipaation tulevaisuuden käyttämisenä
nykyisyyden paljastamiseen ja uuden, emergenssin ja systeemien rajojen
näkemiseen. Aivan kuten Roberto Polikin Miller painottaa uusien tulkintojen
tekemistä, merkityksellisyyden huomaamista ja luomista.
Lisäys perjantaina 6.11. Miller painotti ihmisten kyvykkyyksien vahvistamista. Antamalla ihmisille tilaa toimia, syntyy uutta ja yllättävää. Ohjaus rajoittaa ihmisten toimintavapauksia. Palasin tähän asiaan tänään perjantaina ja ehdotin Millerille, että hänhän on anarkisti ja hän vastasi makeasti nauramalla. Vakavampi kysymys oli miten tuollainen indiviidien toiminta johtaa muutoksiin jos mitään koordinaatiota ei ole. Samaa kysyi kanssamme keskustellut Sitran tutkija Timo Hämäläinen. Miller uskoi että keskenään yhteistyössä olevat ihmiset kykenevät luomaan yhteisen vision ja toimimaan sen eteen. Itse mainitsin filosofi David Lewisin kuuluisan teorian konventioista. Lewisin mukaan ihmiset toimivat monissa tilanteissa ikään kuin toiminnasta olisi sopimus. Tämä "autonominen koordinaatio" (minun sanani) syntyy keskinäisestä luottamuksesta ja jokaisen oletuksesta että muut tietävät minun toimivan tietyllä tavalla. Kuulostaa monimutkaiselta mutta juuri tällainen keskinäinen yhteisymmärrys selittää monia yhteiskunnallisia prosesseja alkaen kielen puhumisesta. Muutosten kaava on siten: yksilölliset toiminakyvyt, yhteistyö ja tilaa toiminnalle.
Antisipaatio-teorian kolme kulmakiveä ovat Millerin mukaan
- Kyky tuottaa kertomuksia (narrative capacity)
- Yhteisöäly (collective intelligence)
- Kyky asettaa asioita uusiin puitteisiin ja konteksteihin (capacity to reframe)
Luentonsa lopussa Miller vielä iskosti mieliin, että antisipaatio on antisuunnittelua ja
improvisaatiota.
Jos ette vielä tajua mistä antisipaatiossa on kysymys, niin
olette samassa tilassa kuin minäkin. Kysyin junamatkalla Veronasta Trentoon Ted
Fullerilta, joka on Lincolnin yliopiston professori, mitä antisipaatio on hänen
mielestään. Hän korosti että se tekee tilaa ymmärtää myös tunteiden osuutta
ihmisen toiminnassa. Minunkin mielestäni perinteiden tulevaisuuden tutkimus on
painottanut liikaa järkiperäisyyttä. Tämä on yksi tapa taas todeta, että
rationaalinen suunnittelu on vaarallisella tavalla yksipuolista.
Ted on ollut mukana isossa hankkeessa, jossa on toteutettu
useissa kehitysmaissa antisipaatioprosesseja jossa paikalliset ihmiset ovat
koittaneet päästä vaikeiden tilanteiden yli. Näissä konteksteissa antisipaatio
on monimutkainen kokonaisuus joka koostuu tiedosta, tietoisuudesta,
kokemuksista ja kyvystä toimia.
Robert Rosen ja metabolismit
Robert Rosen on yksi antisipaatio-liikkeen guru. Hän
kirjoitti useita merkittäviä kirjoja, joissa yritti matemaattisesti mallintaa
elävien olioiden kompleksisuutta ja kykyä uudistaa itseään. Tästä fyysikko John
Kineman järjesti työpajan otsikolla ”Life itself”, joka on myös Robert Rosenin
kirjan nimi (1991).
Työpajan perusteella Rosenin ajattelun ytimenä näyttää
olevan kahdenlaisten systeemien riippuvuus. Näitä systeemejä Rosen kutsuu
luonnon systeemeiksi (Natural Systems) ja formaalisiksi systeemeiksi. Luonnon
systeemeissä kausaaliset suhteet toimivat kun taas formaalisissa systeemeissä
päättely liittyvät suhteet vallitsevat. Mutta tärkeintä Rosenin
relationaalisessa mallissa on siirtymät luonnon systeemistä formaalisiin
systeemeihin (encoding) ja takaisin (decoding). Malli ei ole mekaaninen kuva,
vaan pikemminkin osallistuva systeemi.
Tässä työpajassa ei päästy kovin paljon pidemmälle. Rosen
tuli tunnetuksi matemaattisen biologian perustajana. Hän ei tyytynyt lineaarisiin
”newtonilaisiin” malleihin, vaan nojautui matemaattiseen kategoriateoriaan,
jonka avulla voidaan yllättävän luontevalla tavalla esittää eläville systeemeille
ominaista metabolismia. Elävä olento kykenee uusimaan solujaan menettämättä
identiteettiään. Rosenin mallia kutsutaan (M,R)-malliksi, missä M on
metabolismi ja R on reproduktio. Tätä pitäisi opiskella enemmänkin (mutta katso Wikipediasta Robert Rosen hakusana)
Vielä kaksi päivää jäljellä, vaikea ennakoida tulenko tämän
viisaammaksi.
Hyvin näytit sisäistäneen.
VastaaPoistaAntisipaatio on uusi sana vanhassa muodossa. Lähtökohtien jatkuvuus määrittelee myös mikä on todellista. Algoritmien kopioinnit / ohjelmat ihmisten ja koneiden välillä tuottavat rajallisen sijoitusympäristön. Parvien tietoisuus kaikista muuttujista on ennakointia parhaimmillaan - strategia.