Sitran Suomi 2015 -kurssit tätä päivää ennustamassa
Sitra toteutti vuosian 2000-2003 seitsemän Suomi 2015 -kurssia,
joihin osallistui yhteensä 162 suomalaista päättäjää yhteiskuntaelämän eri
aloilta. Kursseilla luotiin visiota Suomesta vuonna 2015. Vuosi 2015 oli
valittu edustamaan tulevaisuutta joka ei ole aivan huomista mutta on kuitenkin
riittävästi näköpiirissä.
Sitra kokosi osallistujat nyt vuonna 2015 pohtimaan mitä
kursseilla nähtiin ja mitä ei nähty oikein tulevaisuudesta eli tästä päivästä.
Näiden pohdiskelujen ja kurssien aikoinaan tuottamien raporttien yleisimmät
johtopäätökset on julkaistu Sitran raporttina Pohjattomasta optimismista pohjattomaan pessimismiin? Suomi 2015-ohjelman jälkikirjoitus.
Jälkikirjoituksen julkistamiseen liittyi pienimuotoinen
keskustelutilaisuus 20.10.2015, johon saapui noin 30 kurssilaista. Suurin osa
oli kaltaisiani varhaisia senioreita, eli viime vuosina eläkkeelle siirtyneitä
vaikuttajia. Mutta oli mukana muutamia tämän päivän päättäjiäkin. Varsinainen
”nuoriso” puuttui porukasta.
Mitä emme nähneet?
Keskustelutilaisuudessa kuuntelimme näyttelijän esittämänä
katkelmia raportista ja aina välissä kävimme keskustelua esillä olevasta
teemasta. Kun ensimmäinen luenta lähti liikkeelle ja kuulimme, missä olimme
erehtyneet, tuli reaktio lähteä pois: mitä hittoa me seniorit täällä teemme
kuulemassa, miten emme nähneet tulevaisuutta 15 vuotta sitten. Uskon että
monilla muillakin oli samantapaisia reaktioita. Monissa puheenvuoroissa
tilaisuuden aikana palattiin tähän ”mitä emme nähneet” problematiikkaan.
Todettiin, että jokaisena vuosikymmenenä tapahtuu asioita, joita
oikeastaan kukaan ei osaa ennustaa. Kuka näki etukäteen 80-luvulla Nuevostoliiton romahtamisen, 90-luvun alun laman tai
Nokian nousun, kuka näki 2000-luvun alun ict-kuplan puhkeamisen, kuka näki wtc
tornien romahtamisen, entä kuka näki USA:n kiinteistökuplasta syntyvän rahoitusjärjestelmän
kriisin tai ISIS:in syntymisen ja nousun. Jopa maailman parhaat talouden asiantuntijatkaan
eivät nähneet erässä kokouksessaan pari viikkoa ennen finanssikriisin
puhkeamista, että sellainen tapahtuu!
Positiivinen seurueemme selätti kuitenkin tuota pikaa ”mitä
emme nähneet” älyllisen krapulan ja alkoi terävästi analysoida viimeisten
vuosien isoja muutoksia. Esiin nostettiin mm.
- Kaupungistuminen (ja poliittiset hankaluudet hyväksyä se)
- Muuttoliike kotimaassa (kaikki eivät halua muuttaa keskuksiin, tämä optio on sallittava)
- Pakolaisuus ja maahanmuutto ja niihin varautuminen (mitä palveluja tarvitaan kotouttamisessa)
- Elinkeinorakenteen muutos ja työn tulevaisuus
- Metsäteollisuuden uusi nousu (siitä ei tullutkaan auringon laskun alaa)
- Venäjän muutokset ja asettuminen länttä vastaan
- Euron ja EU:n kriisi
- Digitalisaatio ja teollinen internet (joten suomalainen tietoyhteiskunta ei ole kuollut)
Ilmastonmuutos sokeana pisteeenä
Tämän päivän kannalta silmiinpistävää on ympäristökysymyksen
saama aika vähäinen huomio. 2000-luvun alussa ilmastonmuutos ei näyttänyt dramaattiselta.
Jotain puhuttiin kyllä ilmaston lämpenemisestä, mutta sen syitä ja
implikaatioita ei vakavasti pohdittu. Nyt kun Kansainvälinen ilmastopaneeli on
vakuuttavasti todistanut ihmisen toimien vaikutuksen ilmastonmuutokseen ja ennakoinut
2 %:n rajan olevan rikkoutumassa, jos radikaaleja muutoksia ei tehdä energiankulutuksessa,
ilmastonmuutos on noussut aivan keskeiseen asemaan tukevaisuuteemme kannalta. Se
että emme nähneet tätä on harmillista ennen kaikkea sen takia, että olemme
menettäneet aikaa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Keskusteluissa esitettiin jopa
sellaisia näkemyksiä, että vaikka tekisimme mitä, 2 %:n lämpötilan nousu tulee
tapahtumaan. Jos ja kun näin on, sopeutuminen on heti aloitettava.
Keskustelussa viitattiin myös ilmastopakolaisuuden uhkakuvaan: jos sääilmiöt
muuttuvat dramaattisesti ja viljely käy mahdottomaksi isoilla alueilla Afrikkaa
ja Lähi-Itää tulemme näkemään pakolaisvirtoja, joiden rinnalla tämän hetken
sotapakolaisuus on lasten leikkiä.
Kansalaiset muutoksen tekijöinä
Itse nostin esiin yhden näkökulman 2000-luvun ajatteluumme.
Silloin ja Suomi 2015 -kursseilla erityisesti painotettiin ongelmien
ratkaisemista julkisen hallinnon toimesta. Päätoimijoita olivat kunnat ja
valtio tai yritykset tahollaan. Hyvin vähän puhuimme kansalaisyhteiskunnasta ja
aktiivisesta kansalaisuudesta. Tänä päivänä kansalaiset ovat astuneet keskiöön.
Kansalaisten pyrkivät itse ja yhdessä ratkaiseman omaa elämäänsä liittyviä
asioista. Netti ja sosiaalinen media ovat lisänneet valtavasti kansalaisten
yhteistoimintaa ja toimintamahdollisuuksia. Nuorten yrittäjyys on Suomessa
nousussa. Kansalaiset eivät edes kysy lupaa toiminnalleen. Monia ei politiikka
enää kiinnosta ja toiveena on, että hallinto pysyisi mahdollisimman kaukana.
Tästä tulee mieleen viimeinen Sitrassa toimittamana raportti Muutoksen Suomi (2008), jonka mottona on
paljonpuhuvasti: Ihmiset muutoksen tekijöinä, instituutiot ihmisten tukijoina.
Juuri näin asiat ovat mennet. Rapotin avainkäsite oli kansalaisten
voimaannuttaminen - empoverment, joka tarkoittaa mm. ”vallan” siirtämistä
ihmisille mutta myös ihmisten voimavarojen vapauttamista luovaan toimintaan.
Konsensus ja strategiat
Pari metakysymystä nousi esiin keskusteluissa kuten myös raportissa. Toinen on konsensuksen asema. Sitra korosti 2000-luvulla
huomattavan paljon konsensuksen merkitystä ja halusi koota päätöksentekijöitä
rakentamaan yhteistä ”tulevaisuuskuvaa”. Mukaan kutsuttiin yhteiskunnan
”eliittiä” eli johtajia ja keskeisiä asiantuntijoita, jotka olivat
merkittävässä asemassa instituutioissa. Tästä seurasi, että mielipiteet
pyrkivät konvergoitumaan kohti jaettua tulevaisuuskuvaa, vaikka osallistujat
olivatkin ehkä monista asioista erimielisiä. Joukkoon ei mahtunut
toisinajattelijoita, jotka olisivat ärhäkästi pistäneet hanttiin ja kysyneet
hankalia kysymyksiä. Vaikkapa: onko työnteko tarpeen, kannattaako kaikkia
kouluttaa niin hyvin, kannattaako koko maa pitää asuttuna, eikä metsävarannolla
ole enää todellakaan väliä, onko meillä loppujen lopuksi yhtenäiskulttuuria
ollenkaan, tarvitaanko printtimediaa enää ollenkaan. Iso haaste olisi ollut
asettuminen Nato-jäsenyyden kannalle. En väitä, etteikö Sitrassa olisi oltu
tietoisia konsensuksen ongelmista, mutta asiaa oli vaikea ratkaista. Tätä heijastaa se, että seitsemäs kurssi oli ns. nuorisokurssi, jota veti Peter Ekholm.
Toinen metaongelma on strategioiden asema yhteiskunnan
kehittämisessä. Edelleen korostetaan strategisen ajattelun merkitystä ja hyvää
johtajuutta strategioiden toteuttamisessa. Mutta strategioihin liittyy helposti
toiminnallinen jäykkyys ja jääräpäinen tuijottaminen etäällä olevaan visioon.
Ennakoimattomassa ja monimutkaisessa maailmassa tarvitaan strategioitakin
enemmän joustavaa reagointia näköpiirissä oleviin haasteisiin ja muutoksiin.
Tämä on itse asiassa strategian tosi merkitys: strategia kertoo, miten tulee
reagoida erilaisiin tilanteisiin. Strategia ei ole junakuljettajan ohje ajaa
määränpäähän kaasun ja jarrujen ollessa ainoita ohjausvälineitä. Tulevaisuuteen
mennään pikemminkin lukuisilla henkilöautoilla, joissa on kääntyvät etupyörät. Kun
meillä peräänkuulutetaan nyt vahvaa johtajuutta, niin ajatellaanko silloin
johtajaa junankuljettajana. Tulevaisuus tehdään kuitenkin lukuisten autonomisten
toimijoiden itsenäisten päätösten kautta, jopa ilman johtajia.
Muutosvastarinta estää uudistukset
Vaikka noudatammekin Chatham House –sääntöä, niin uskallan
silti nostaa esiin kurssien rehtorin, ministeri Jaakko Ilonimen päätöspuheesta
yhden kohdan. Hän sanoi, että ehkä merkittävin seikka jota emme nähneet
kursseilla, on muutosvastarinnan vahvuus. Seuraavat lauseet ovat omia
analyysejäni Jaakon huomion innoittamina.
Muutosvastarinta on varmaan yksi merkittävimpiä selittäjiä
sille, että Suomi ei ole kyennyt nousemaan nyt jo seitsemän vuotta kestäneestä
taantumastaan. Eri tahoilta on tuotu esiin rakenteellisten muutosten
välttämättömyys. Rakenteelliset muutokset ovat sellaisia, että niissä aina joku
häviää. Hävijät pitävät kovaa ääntä ja lobbailevat agressiivisesti. Sosiaalinen
media lisää kritiikin kantavuutta. Uuden hallituksen alkutaival on monikertaisesti
todistanut rakenteellisten muutosten vaikeuden. Mihinkään ei saisi koskea ja
jokaisella muutoksella väitetään olevan dramaattiset vaikutukset jonkun
ihmisryhmän asemaan tai sotivan arvojamme ja tavoitteitamme vastaan. Tällä en
halua sinänsä puolustaa hallituksen tekemiä ratkaisuja. Mutta selvää on, että
muutosvastarinta voi tehdä oikeansuuntaisetkin uudistukset mahdottomiksi tai
vesittää ne.
Kuka tekisi tämän päivän tilannearvion?
Vaikka tulevaisuuden ennakointi on vaikeaa ja erehdyksiä
tulee, silti ennakointi on tärkeää. On hyvä, että ihmiset kokoontuvat yhteen
miettimään kehityksen suuntaa. Toiminnan perustaksi tarvitaan aina joku ”tiekartta”,
jossa hahmotellaan tietä eteenpäin erilaisten muutostrendien keskellä. Visiokin
on oltava, jotta olisi jokin suunta.
Parhaimmillaan visio ilmaisee yhteiskunnalliset arvomme. Arvot ovat
kohtalaisen riippumattomia tosiasioista, vaikkakin arvotkin muuttuvat
kokemusten myötä. Toisaalta ruusuiset visiot ovat jopa vaarallisia, koska ne
eivät voi toteutua ja aiheuttavat turhautumia ja kyynisyyttä. Minun mielestäni
Suomi 2015 raporttien visiot olivat maltillisia ja heijastivat pohjoismaista
arvomaailmaa, jossa ovat keskeisessä asemassa tasa-arvo, oikeudenmukaisuus,
työn kunnioitus, koulutuksen arvostus ja yrittäjyys.
Aina tarvitaan ”tilannearvio” riippumatta siitä kuinka oikea
se on. Niin nytkin. Raportti menee asian ytimeen:
Tarvitsisimme nyt edes jollain lailla jaetun tilannearvion, realistisen näkemyksen siitä, mihin maailma kehittyy ja miten meidän pitäisi siihen reagoida. Sillä eihän tulevaisuutta voi arvata, mutta sille voi luoda edellytyksiä.
Kuka
tekisi tällaisen tilannearvion nyt? Sitra, ajatushautomo, tutkimusryhmä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.