Yhteiskuntasopimuksen kaatuminen on siinä mielessä hyvä
asia, että se pakottaa miettimään uudelleen niitä keinoja, joilla Suomi saadaan
nousuun. Ennen kuin uutta esitetään, on kirkkaasti analysoitava hallituksen
politiikkaa. Hallituksen poliittinen tietoisuus näkyy selvästi niissä
odotuksissa joita yhteiskuntasopimukseen pantiin, joten niitä on nyt käytävä
kriittisesti läpi.
Yksikkötyökustannukset eivät ole ongelmamme
Sanottakoon heti alkuun, että Suomen perusongelmana ei ole
yksikkötyökustannukset.
Yhteiskuntasopimuksellahan pyrittiin alentamaan yksikkötyökustannuksia 5
prosenttia. Tämän ajateltiin toteutuvat mm. lisäämällä palkatonta työtä. Täytyy
sanoa, että koko yksikkötyökustannusten käsite on epäselvä ja soveltuu huonosti
nykyaikaiseen työelämään.
Yksikkötyökustannus
on yhden yksikön tuottamisen hinta työvoimakustannuksissa mitattuna. Miten
tällaista käsittä voidaan soveltaa asiantuntijatyöhön, kuten johtamiseen,
T&K-toimintaan, suunnitteluun, tietointensiivisiin palveluihin tai edes
teollisuuteen? Mikä on esimerkiksi laivanrakennuksen yksikkötyökustannus?
Käsite soveltuu, jos soveltuu ylipäätänsä mihinkään, mekaanisiin suorituksiin,
kuten jonkun komponentin kokoamiseen. Nykyaikainen osaamista painottava
elinkeinoelämä ei kerta kaikkiaan alistu
yksikkötyökustannuksiin.
Kustannustehokkuus
on selvästi hyödyllisempi käsite, koska siinä otetaan huomioon kaikki tuotantoon vaikuttavat
kustannukset, mukaan lukien työvoimakustannukset, raaka-ainekustannukset,
energiakustannukset ja logistiset kustannukset sekä tietysti pääomakulut.
Jos
katsotaan vientiteollisuuden kustannusrakennetta ja työkuluja, niin Suomen
tilanne ei vaikuta erityisen huonolta. Vuonna 2011 työvoimakustannusten osuus
tuotoksesta oli kaikilla toimialoilla 25,6 % kun se oli Ruotsissa 28,5 % ja
Saksassa 26,5 %. Tehdasteollisuudessa vastaavat luvut olivat Suomessa 14,7 %,
Ruotsissa 16,5 % ja Saksassa 19,1 %.
Tilastoja
on niin monenlaisia, että pitää olla varovainen ennen kuin menee väittämään,
että Suomessa työvoimakustannukset ovat jotenkin erityisen korkeita. Tosiasiassa
ne ovat eurooppalaista keskitasoa. On hyvin tärkeä huomata, että teollisuuden 5 %:n työvoimakustannusten
laskemisen vaikutus lopputuotteiden kustannuksiin on alle prosentin luokkaa.
Tästäkö on kiinni Suomen kilpailukyky?
Hallituksen
tavoittelemaa tuottavuusloikkaa ei saavuteta ”yksikkötyökustannuksia” alentamalla.
Tuottavuus nousee ennen kaikkea soveltamalla teknologiaa kuten tieto- ja
viestintäteknologiaa tuotantoon. Uuden teknologian kehittäminen ja soveltaminen
edellyttää investointeja, ja juuri niitä teollisuus ei ole tehnyt.
Investointiaste on laskenut ja tämä johtuu hyvin paljon tulevaisuususkon
puutteesta ja halusta mitata tuottoja ulos omistajille. Yritysten
johtamisessakin on ongelmia.
Kilpailukykymme
heikkouden ratkaisevin tekijä on kuitenkin innovaatioiden puuttuminen ja niistä
ei yhteiskuntasopimuskeskustelussa puhuttu juuri mitään. Tuottavuus ei
mitenkään korvaa innovaatioita. Tuottavuus nousee kun voimavaroja käytetään
entistä tehokkaammin. Se ei siis pidä sisällään uudistumista. Innovaatioiden
ytimenä on taas uudistua ja tehdä uusia asioita. Yritykset ovat panostaneet
aivan liian vähän innovaatioiden luomiseen ja uusien tuotteiden ja palvelujen
tuottamiseen. Patenttihakemustenkin määrät ovat jatkuvasti laskeneet Suomessa.
Innovaatioiden puutteesta seuraa, että reaalinen kilpailukykymme on heikentynyt.
Reaalinen kilpailukyky haasteena
Taloustieto Oy luonnehtii reaalista kilpailukykyä
seuraavasti:
”Tuote ei mene kaupaksi halvallakaan, jos maailmalla ei ole kysyntää tuotteelle. Tärkeää on reaalisen kilpailukyvyn kehitys. Reaalisella kilpailukyvyllä tarkoitetaan yrityksen tai tuotteen ylivertaisuutta, joka mahdollistaa korkeamman myyntihinnan sekä siten myös paremmat palkat.”
Reaalisessa
kilpailukyvyssä on kysymys tuotteen kiinnostavuudesta ja haluttavuudesta, joka
ei perustu (vain) hintaan vaan tuotteen ominaisuuksiin. Kun tuote kiinnostaa
eli käy kaupaksi, siitä saadaan parempi hinta. Reaalista kilpailukykyä ei paranneta
tuotteen hintaa alentamalla, vaan juuri innovaatioilla. Luulisi että globaalin
talouden kehitys ja Kiinan nousu olisi opettanut tämän, mutta ei näköjään. Ruotsi
on meitä paremmin oivaltanut reaalisen kilpailukyvyn merkityksen ja onnistunut
luomaan globaalisti tunnettuja brändejä soveltamalla taitavasti uutta
teknologiaa ja kehittämällä käytettävyyttä ja muotoilua. Olennainen osa uutta
taloutta on asiakas-keskeinen suunnittelu ja tuotteiden muuttuminen palveluksi.
Tähän trendiin meidän teollisuutemme on uudistuttava.
Suomen
tulevaisuus riippuu taloutemme reaalisesta kilpailukyvystä. Sen takia maamme keskeinen haaste on nyt uudistaa
elinkeinoelämää ja tuottaa innovaatioita.
Tutkimukseen ja tuotekehitykseen panostettava
Monet
tutkimukset ovat osoittaneet t&k -panosten suuren merkityksen
innovaatioille ja talouskasvulle. Vaikka innovaatiot syntyvätkin pääosin
yrityksissä, niin taustalla ovat koulutus ja tutkimus. Erityisesti koska Suomi ei ole halvan työvoiman maa, meidän
tulee keskittyä korkean arvonlisäyksen omaavaan tuotantoon. Sellainen perustuu
yhä useammin tutkimuksen tuloksiin ja niiden soveltamiseen. Tällöin yliopistot ja
korkeakoulut ovat avainasemassa.
Nyt
kun yhteiskuntasopimusta ei syntynyt, niin hallituksen ja pääministerin aikaa
ja energiaa jää enemmän käytettäväksi todellisten kysymysten ratkaisemiseen . Yhteiskuntasopimusneuvottelut
ay-liikkeen kanssa olisivat olleet erittäin raskaat, aikaa vievät ja vesittyvät.
Hallituksen fokukseen tulee nyt nostaa elinkeinoelämän uudistaminen, tutkimus-
ja kehitystoiminta ja innovaatiolle otollisten ympäristöjen, ns. ekosysteemien
luominen.
Monet
asiantuntijat, kuten Matti Alahuhta ja Bengt Holmström Helsingin sanomien
haastatteluissa, ovat painottaneet tutkimuksen ja t&k-toiminnan merkitystä
kilpailukyvylle. Näiden analyysien valossa näyttää problemaattiselta, että
hallitus on leikannut merkittävästi yliopistojen, Suomen Akatemian ja Tekesin
määrärahoja. Lienee turha enää toivoa
että nämä leikkaukset peruttaisiin, kun kaikkialta joudutaan leikkaamaan. Sen
sijaan pääpaino on pantava hallituksen kärkihankkeisiin.
Reaalisen
kilpailukyvyn kannalta erityisen kiinnostava kärkihanke liittyy korkeakoulujen
ja elinkeinoelämän yhteistyön vahvistamiseen innovaatioiden kaupallistamiseksi.
Kärkihanke sisältää monia merkittäviä tavoitteita ja huomattavia lisäpanoksi
Tekesille ja Suomen Akatemialle tämän asian edistämiseen. Kärkihankkeen kantava
tausta-ajatus on, että Suomessa on kehitettävä osaamiskeskuksia ja tuettava innovatiivisten
ekosysteemien muodostamista.
Aalto-yliopiston
rehtori Tuula Teeri esittää mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomissa
(11.7.) että leikkauksia on kohdennettava siten että ”tieteen kova ydin
säilyy”. Tähän mielipiteeseen on syytä yhtyä, mutta tämän hetken peruskysymys
on pikemminkin siinä, miten tämän ”kovan ytimen” vaikutuksia yhteiskuntaan
voidaan vahvistaa. Sellaisessa kriittisessä tilassa, jossa nyt olemme, on aivan
ensiarvoisen tärkeää hyödyntää täysimääräisesti tutkimuksen tuloksia.
Yliopistojen
tehtävä on tutkimus ja koulutus, mutta yliopistojen pitää myös huolehtia
tutkimustulosten hyödyntämisestä yhteiskunnassa. Tutkimuksen hyödyntäminen
kuuluu myös Suomen Akatemian lakisääteisiin tehtäviin.
Tutkimuksen
hyödyntäminen on jäänyt pahasti valtion tuen maksimoinnin jalkoihin.
Yliopistojen rahoitusmalli painottaa julkaisuja ja tutkintoja. Tutkijan ura on
myöskin sidottu julkaisuihin. Tästä on seurannut, että yliopistojen ja
tutkijoiden kannusteet ja motiivit suuntautuvat lähes yksinomaan akateemisten
julkaisujen tuottamiseen. Esimerkiksi yliopistoissa esiintyy nihkeyttä
Tekes-hankkeita kohtaan, koska niissä tähdätään sovelluksiin ja niiden
puitteissa ei ole riittävästi mahdollisuuksia akateemisiin julkaisuihin.
Yliopistojen
rahoitusmallia on pikaisesti muutettava ja etsittävä uusia tapoja tutkia
asioita ongelmalähtöisesti. Erityisesti tarvitaan uusia tapoja toimia
yhteistyössä yritysten kanssa. Tämä ei tarkoita tinkimistä ilmiöiden
tieteellisestä käsittelystä vaan yhteiskunnalle tärkeiden asioiden – ilkeiden ongelmien
kuten ilmaston muutoksen - ottamista
vakavasti niin tieteessä kuin liiketoiminnassa.
Suomella on kiistattomia vahvuuksia
Vaikka
yhteiskuntasopimus kaatuikin, Suomella on silti runsaasti vahvuuksia joiden
varaan tulevaisuus voidaan rakentaa. Hyvinvointiyhteiskuntamme perusteet ovat
kunnossa, ihmisten koulutus- ja osaamistaso ovat korkealla ja olemme
kokeilunhaluisia ja kekseliäitä. Erityisen positiivista on nuorten kiinnostus
yrittämiseen. Myös nuorten muotoilijoiden luovuus on saanut kansainvälistä
tunnustusta.
On
selvää, että pitkään jatkunut taantuma ja korkea työttömyys ovat vetäneet
mielialoja alaspäin. Edellinen hallitus ei pystynyt luomaan uskottavaa
tulevaisuuskuvaa eikä tekemään tarvittavia päätöksiä.
Uusi
hallitus aloitti päättäväisesti, mutta herätti heti ristiriitaisia tunteita.
Leikkauslistat kauhistuttivat ja perussuomalaiset epäilyttivät monia.
Hallituksella on nyt totuuden hetki: kykeneekö se esittämään positiivisen
vision kriisin voittamiseksi ja Suomen nostamiseksi ylös kuopasta. Uskon että
kestämme leikkauksetkin, jos tiedämme, että asiat saadaan kuntoon ja reaalinen
kilpailukykymme nousee tasolle, jolla meidän oikeasti pitäisi olla ottaen
huomioon vahvuutemme.
Erinomainen kirjoitus, kiitos Antti!
VastaaPoista- olli pitkänen
Niinkin, hyvää pohdintaa
VastaaPoistaHyvin kirjoitettu ja olen suurimmasta osasta ihan samaa mieltä.
VastaaPoistaRahojen suhteen logiika prosenteilla perustellen vuotaa samalla tapaa kuin kaupan keskusliikkeen pomon seula hänen sanoessaan "Ei ruoka ole Suomessa liian kallista koska siihen menee kotitalouksien tuloista %:ina yhtä paljon kuin ennen".
Jos kaikki työn kustannukset ovat Suomessa liian korkeita ja investoinnit euroalueellakin menevät muualle, voi olla että kaikkia kustannuksia olisi alennettava. Prosentit eivät osoita tätä tarpeettomaksi. Eivät kyllä osoita tarpeelliseksikaan. Melkein kaikkien muiden euromaiden talous kasvaa ja Suomen ei...